研究指導2025年度記録
(作成:西郷 浩;掲示開始:2025年4月1日;最終更新:2025年4月29日)
研究指導(修士論文執筆指導)
l 曜日・時限・教室:春・火4@3-705;秋・火4@3-912
l 内容:修士論文作成のための指導
l 評価:project
l 講義記録
1.
4月15日
Ø Report on Ms.
thesis
(a) M2 Progress during the spring break
ü Keywords:
robustness check, main income and total income, the effect of the number of
children on income
(b) M1 Topics that
M1 would pursue: Statistical anaysis of Nordic model; and Statistical analysis
of enrollment data
ü Keywords: Find a main paper. Report on the
chosen paper.
2. 4月22日
Ø Report on Ms. thesis
(a) M2 Plan for the thesis
ü Keywords: Start writing.
(b) M1 Report on the paper on NTU admission
rate.
ü Keywords: Report on the paper on Nordic
models
3. 4月29日
Ø 内容:Report on Ms. Theses and a paper for Ph.D.
(a) M1 Data sets for Nordic model and UK
university entry
ü Keywords: Find a paper on Nordic model, preliminary
analysis on OECD data
(b) M2 Checking the timeline
ü Keywords: May 1, 2025 Confirmation of the
submission of Ms. Thesis; May 28, 2025 1st draft; July 18, 2025 submission of
the thesis
(c) Ph.D. can Candidate for the IV variables
for the father game participation and the mother game participation
ü Keywords: Deep examination of the IV
variables.
4. 5月7日
Ø 内容:Explanation of the paper that can be used as a model.
(a) Keywords: Preliminary analysis of the
China Family Panel Studies data set.
5. 5月21日
Ø 内容:Data processing, structure of the independent variables
(a) Keywords: Run a preliminary regression,
such as income = a + b age without using a panel data structure.
6. 5月28日
Ø 内容:Consulting
7. 6月4日
Ø 内容:Simple regression analysis, introducing the second order term of age,
generation of the dummy variables for education.
(a) Keywords: Generation of the dummy
variables for education.
8. 6月11日
Ø 内容:log income_i ~ age_i + age_i^2 + edu dummy vars + hours of working.
(a) Keywords: introduction of female dummy and
its interaction terms
9. 6月18日
Ø 内容:log income ~ age + age^2 + edu dummy vars + female + female*age +
female*age^2 + female*edu.
(a) Keywords: introduction of the age of the
youngest child.
10. 6月25日
Ø 内容:log income ~ age + age^2 + edu dummy vars + female + female*age +
female*age^2 + female*edu + n of children + age of the yongest child.
(a) Keywords: panel data analysis.
11. 7月2日
Ø 内容:Trying to construct a panel data set.
(a) Keywords: To construct a panel data set in
stata.
12. 7月9日
Ø 内容:Construct 2018-2020 panel data
(a) Keywords: Handling of time-invariant
variables, expansion of the panel data.
13. 7月16日
Ø 内容:Checking the panel data
(a) Keywords: Construction of the panel data
set; Finding suitable references; and handling of the time-invariant variables
in the fixed-effects models.
14. 10月8日:Cancelled due to the instructor’s off-campus duty.
15. 10月15日:
Ø 内容:Report on progress so far
(a) Keywords: Resarch proposal (Deadline:
December 18, 2024) which should include the objective of the thesis (the effect
of parenting on gender wage gap), backgraound, data set (China Family Panel
Study), model, expected results, and refernces (at least 20).
16. 10月22日:Cancelled due to the students‘ sick leave.
17. 10月29日:
Ø 内容:Report on progress
(a) Keywords: Handling missing data, Stata
manual for data handling.
18. 11月5日
Ø 内容:Report on progress
(a) Keywords: Analysis of the complete data
set
19. 11月12日
Ø 内容:Report on progress
(a) Keywords: Finish writing the research
proposal.
20. 11月19日
Ø 内容:Research propsal
(a) Keywords: Title, the way of writing
references
21. 11月28日
Ø 内容:Research proposal
(a) Keywords: Title (again), presentation of
the model
22. 12月3日
Ø 内容:Research proposal
(a) Keywords: Format, presentation of the
fixed-effects model
23. 12月10日
Ø 内容:Research proposal + Panel data estimation
(a) Keywords: submission of the research
proposal, the choice of the independent variables.
24. 12月17日 8:50-9:40@3-1115
Ø 内容:estimation results from the model using the edu (=1 for unive or higher
graduates)
(a) Keywords: more detailed edu dummy
variables, endogeneity of the n of children varaible (one-child policy in
China)
25. 1月7日
Ø 内容:What the student did during the winter break. Strived to find Ivs. Two-fold
structure of the thesis: the basic models that do not handle endogeniety of the
independent variables and the advanced models. Try several dependent varaibles
for robustness check.
(a) Keywords: Estimation of the basic models.
26. 1月14日:休講(受講者体調不良のため)
27. 1月21日:休講(学外公務のため)
Ø Make-up:Write
a research plan for the spring semester.
(a) Deadline: January 27, 2025.
研究指導(統計学研究指導)
l 曜日・時限・教室:(修士と合同)
l 内容:博士論文作成のための指導
l 評価:project
l
参加者:RA
l 講義記録
1.
4月14日:absence.
2.
4月22日
Ø 内容:
(a) RA:kids
participation ~ age + income + play with parents
ü Keywords: estimation
results, simultaneous equation models
3.
5月14日:
Ø 内容:
(a)
RA:報告なし
4.
5月21日
Ø 内容:
(a) RA:報告なし
5.
5月28日:体調不良のためキャンセル
6.
6月4日
Ø 内容:
(a)
RA:報告なし
7.
6月11日
Ø 内容:
(a)
RA:報告なし
8.
6月18日
Ø 内容:
(a)
RA:報告なし
9.
6月25日
Ø 内容:
(a)
RA:報告なし
10. 7月2日
Ø 内容:
(a)
RA:報告なし
11. 7月9日
Ø 内容:
(a)
RA:報告なし
12. 7月16日
Ø 内容:
(a)
RA:報告なし
13. 10月29日
Ø 内容:
(a) RA:報告なし
14. 11月5日
Ø 内容:
(a) RA:匿名データの構成の説明、推定モデルに関するアイディア(同時方程式モデルが適切)
Keywords:単一方程式の推定
15. 11月12日
Ø 内容:
(a) RA:推定方針の相談(二人親+子供(複数いてもよい)を対象としたモデルの推定)
Keywords:単一方程式の推定
16. 11月19日
Ø 内容:
(a) RA:報告なし
Keywords:統計センターへの符号表の確認
17. 11月26日
Ø 内容:
(a) RA:報告なし
Keywords:単一モデルの推定(probit, ordered probit)
18. 12月3日
Ø 内容:
(a) RA:単一方程式モデル(目的変数:子どものゲーム行動の有無及び頻度)の推定、推定結果の考察(親と一緒にゲームをするかしないかが、子どものゲーム行動に影響を及ぼしている)
Keywords:親のゲーム行動を目的変数としたモデルの推定
19. 12月10日
Ø 内容:
(a) 子どものゲーム参加と親のゲーム参加・共行動の有無の関係整理
Keywords:共行動の関係整理
20. 12月17日
Ø 内容:
(a) 子どものゲーム参加と親のゲーム参加・共行動の有無の関係(調査票では、親の行動の有無しか調べられていない。一緒に行動したかどうかは不明。したがって、父親and/or母親が行動したかどうかだけを説明変数として用いる)
Keywords:世帯番号から、子どもの行動の有無を判定して、データセットを構築する。親の行動を被説明変数としたモデルの推定。
21. 1月7日:欠席
22. 1月14日
Ø 内容:
(a) データセットの作り方(親のデータ、子どものゲーム行動の有無を作成する方法)、博士論文の構成についての相談(Cohortについては既存の方法との違いを強調する、親子の相互依存関係については推定結果を分析した上で投稿先を考える、例:社会学関係)
Keywords:世帯番号から、子どもの行動の有無を判定して、データセットを構築する。親の行動を被説明変数としたモデルの推定。
以上