研究指導2024年度記録
(作成:西郷 浩;掲示開始:2024年4月9日;最終更新:2025年1月14日)
研究指導(修士論文執筆指導)
l 曜日・時限・教室:春・火4@3-705;秋・火4@6-312
l 内容:修士論文作成のための指導
l 評価:project
l 講義記録
1.
4月16日
Ø What we need to
do to complete Ms.'s thesis
(a) Theme, data, papers that you can use as a
model, AOB
ü Keywords: Refer
to the Handbook of Labor Economics to find an appropriate theme, find data sets
that you can get your hands on, and pick up papers you can rely on.
2. 4月23日
Ø 内容:Theme (Gender gap in wages), data set (賃金構造基本統計調査 is not a microdata set), paper (not yet)
(a) Keywords: Try China Economic Review, The
Chinese Economy, Journal of Asian Economics; Find a microdata set, such as
China Family Panel Studies.
3. 4月30日
Ø 内容:受講者の都合により休止
4. 5月7日
Ø 内容:Explanation of the paper that can be used as a model.
(a) Keywords: Preliminary analysis of the
China Family Panel Studies data set.
5. 5月21日
Ø 内容:Data processing, structure of the independent variables
(a) Keywords: Run a preliminary regression,
such as income = a + b age without using a panel data structure.
6. 5月28日
Ø 内容:Consulting
7. 6月4日
Ø 内容:Simple regression analysis, introducing the second order term of age,
generation of the dummy variables for education.
(a) Keywords: Generation of the dummy
variables for education.
8. 6月11日
Ø 内容:log income_i ~ age_i + age_i^2 + edu dummy vars + hours of working.
(a) Keywords: introduction of female dummy and
its interaction terms
9. 6月18日
Ø 内容:log income ~ age + age^2 + edu dummy vars + female + female*age +
female*age^2 + female*edu.
(a) Keywords: introduction of the age of the
youngest child.
10. 6月25日
Ø 内容:log income ~ age + age^2 + edu dummy vars + female + female*age +
female*age^2 + female*edu + n of children + age of the yongest child.
(a) Keywords: panel data analysis.
11. 7月2日
Ø 内容:Trying to construct a panel data set.
(a) Keywords: To construct a panel data set in
stata.
12. 7月9日
Ø 内容:Construct 2018-2020 panel data
(a) Keywords: Handling of time-invariant
variables, expansion of the panel data.
13. 7月16日
Ø 内容:Checking the panel data
(a) Keywords: Construction of the panel data
set; Finding suitable references; and handling of the time-invariant variables
in the fixed-effects models.
14. 10月8日:Cancelled due to the instructor’s off-campus duty.
15. 10月15日:
Ø 内容:Report on progress so far
(a) Keywords: Resarch proposal (Deadline:
December 18, 2024) which should include the objective of the thesis (the effect
of parenting on gender wage gap), backgraound, data set (China Family Panel
Study), model, expected results, and refernces (at least 20).
16. 10月22日:Cancelled due to the students‘ sick leave.
17. 10月29日:
Ø 内容:Report on progress
(a) Keywords: Handling missing data, Stata
manual for data handling.
18. 11月5日
Ø 内容:Report on progress
(a) Keywords: Analysis of the complete data
set
19. 11月12日
Ø 内容:Report on progress
(a) Keywords: Finish writing the research
proposal.
20. 11月19日
Ø 内容:Research propsal
(a) Keywords: Title, the way of writing
references
21. 11月28日
Ø 内容:Research proposal
(a) Keywords: Title (again), presentation of
the model
22. 12月3日
Ø 内容:Research proposal
(a) Keywords: Format, presentation of the
fixed-effects model
23. 12月10日
Ø 内容:Research proposal + Panel data estimation
(a) Keywords: submission of the research
proposal, the choice of the independent variables.
24. 12月17日 8:50-9:40@3-1115
Ø 内容:estimation results from the model using the edu (=1 for unive or higher
graduates)
(a) Keywords: more detailed edu dummy
variables, endogeneity of the n of children varaible (one-child policy in
China)
25. 1月7日
Ø 内容:What the student did during the winter break. Strived to find Ivs. Two-fold
structure of the thesis: the basic models that do not handle endogeniety of the
independent variables and the advanced models. Try several dependent varaibles
for robustness check.
(a) Keywords: Estimation of the basic models.
26. 1月14日:休講(受講者体調不良のため)
27. 1月21日:休講(学外公務のため)
Ø Make-up:Write
a research plan for the spring semester.
(a) Deadline: January 27, 2025.
研究指導(統計学研究指導)
l 曜日・時限・教室:火4@3-705(修士と合同)
l 内容:博士論文作成のための指導
l 評価:project
l
参加者:RA
l 講義記録
1.
5月7日
Ø 内容:
(a) RA:これまでの進捗状況の確認と今後の予定
ü Keywords: 社会生活基本調査を利用した行動を共にした人の項目の活用
2.
5月14日:
Ø 内容:
(a)
RA:報告なし
3.
5月21日
Ø 内容:
(a) RA:報告なし
4.
5月28日:体調不良のためキャンセル
5.
6月4日
Ø 内容:
(a)
RA:報告なし
6.
6月11日
Ø 内容:
(a)
RA:報告なし
7.
6月18日
Ø 内容:
(a)
RA:報告なし
8.
6月25日
Ø 内容:
(a)
RA:報告なし
9.
7月2日
Ø 内容:
(a)
RA:報告なし
10. 7月9日
Ø 内容:
(a)
RA:報告なし
11. 7月16日
Ø 内容:
(a)
RA:報告なし
12. 10月29日
Ø 内容:
(a) RA:報告なし
13. 11月5日
Ø 内容:
(a) RA:匿名データの構成の説明、推定モデルに関するアイディア(同時方程式モデルが適切)
Keywords:単一方程式の推定
14. 11月12日
Ø 内容:
(a) RA:推定方針の相談(二人親+子供(複数いてもよい)を対象としたモデルの推定)
Keywords:単一方程式の推定
15. 11月19日
Ø 内容:
(a) RA:報告なし
Keywords:統計センターへの符号表の確認
16. 11月26日
Ø 内容:
(a) RA:報告なし
Keywords:単一モデルの推定(probit, ordered probit)
17. 12月3日
Ø 内容:
(a) RA:単一方程式モデル(目的変数:子どものゲーム行動の有無及び頻度)の推定、推定結果の考察(親と一緒にゲームをするかしないかが、子どものゲーム行動に影響を及ぼしている)
Keywords:親のゲーム行動を目的変数としたモデルの推定
18. 12月10日
Ø 内容:
(a) 子どものゲーム参加と親のゲーム参加・共行動の有無の関係整理
Keywords:共行動の関係整理
19. 12月17日
Ø 内容:
(a) 子どものゲーム参加と親のゲーム参加・共行動の有無の関係(調査票では、親の行動の有無しか調べられていない。一緒に行動したかどうかは不明。したがって、父親and/or母親が行動したかどうかだけを説明変数として用いる)
Keywords:世帯番号から、子どもの行動の有無を判定して、データセットを構築する。親の行動を被説明変数としたモデルの推定。
20. 1月7日:欠席
21. 1月14日
Ø 内容:
(a) データセットの作り方(親のデータ、子どものゲーム行動の有無を作成する方法)、博士論文の構成についての相談(Cohortについては既存の方法との違いを強調する、親子の相互依存関係については推定結果を分析した上で投稿先を考える、例:社会学関係)
Keywords:世帯番号から、子どもの行動の有無を判定して、データセットを構築する。親の行動を被説明変数としたモデルの推定。
以上